Powiedzenie „dzieci i ryby głosu nie mają” wciąż funkcjonuje w Polsce jako społeczna postawa, która sprzyja ignorowaniu opinii, emocji i potrzeb dzieci. Badania pokazują, że 44 proc. dorosłych uważa, iż dzieci zbyt rzadko mają możliwość wyrażania swojego zdania, a ponad jedna czwarta sądzi, że głos dorosłego powinien być ważniejszy. W codziennym życiu przekłada się to na przerywanie dzieciom, bagatelizowanie ich uczuć i odkładanie rozmów, co często prowadzi do wycofania się dzieci i utraty zaufania do dorosłych.
W odpowiedzi na ten problem Rzeczniczka Praw Dziecka rozpoczęła ogólnopolską kampanię społeczną „Głos dziecka w roli głównej”, której celem jest wzmacnianie podmiotowości dzieci i przypominanie, że mają one prawo być zawsze wysłuchane. Kampania podkreśla, że uważne słuchanie dzieci buduje relacje oparte na zaufaniu, szacunku i poczuciu bezpieczeństwa. Głos zabierają w niej zarówno dorośli, jak i młodzi ludzie, którzy zwracają uwagę na to, że bycie wysłuchanym daje poczucie sprawczości i realnego wpływu.
Centralnym elementem kampanii jest spot wideo oparty na metaforze „złotej rybki” — dziewczynki obecnej, ale niesłyszanej w codziennym pośpiechu dorosłych. Dopiero szkolne przedstawienie staje się momentem, w którym dziecko może głośno wyrazić swoją potrzebę bycia wysłuchanym, symbolizując główny przekaz kampanii (link do spotu: https://www.youtube.com/watch?v=4tEcAOwM3lQ).
Kampania „Głos dziecka w roli głównej” obejmuje emisję spotów wideo i radiowych, a także szerokie działania w mediach społecznościowych, w tym na platformie YouTube. Jej elementem jest również dedykowana strona internetowa http://glosdziecka.brpd.gov.pl, na której dostępne są materiały kampanii oraz treści edukacyjne skierowane do dorosłych. Wszystkie działania tworzą spójny przekaz, którego celem jest dotarcie do rodziców, opiekunów i nauczycieli tam, gdzie na co dzień podejmują decyzje i rozmowy z dziećmi.



